lördag 11 juni 2011

Supa går före Dig!

Satt tidigare och pratade med en bekant. Hans flickvän tar studenten nu och ska gå på balen ikväll. Det han säger om det hela är "ska kolla på balhelvete ikväll som *namn* tar". Jag menade då att det är klart att han måste göra det, och att flickvännen kommer att vara super fin! I svar fick jag att, "näe, jag vill hellre supa".

Till det hela så hör det att de flesta i den umgängeskretsen super minst fre-lör varje vecka. Det handlar inte om att sitta ner och ta en öl med några kompisar och bara ha det bra. Man super tills man stupar, och den som däckar först kan man ha mest roligt åt och skämma ut honom/henne.

I det här fallet så tycker jag att det är så tråkigt att supa och festa har blivit något utav en vardag för sånna människor. När man dessutom inte kan glädjas åt, framför allt partnern i det här fallet, när han/hon ska ha minnesvärd dag. Eller ens stötta honom/henne för att göra det till en minnesvärd kväll. Och kanske sätta honom/henne först för en gångs skull och låta sitt eget gå åt sidan, om än bara för en kväll. Men, Allt handlar om sitt eget. Här och nu och detta vill Jag!

Är det att supa bort varenda helg som är det viktiga? Att få minnesluckor att du knappt minns vad du gjort. Vad hände när och på vilken fest? Kan man skilja på alla dessa fest helger och minnas de som "en bra" fest eller blir det bara fest, för att det är det man gör på helgerna. -Super bort dom. Oj vad kul. VAd gjorde jag förra helgen? Va det då någon stoppade upp en spaggettislev i arslet på mig för att jag däckat, eller va det helgen innan?

Jag har själv festat en del och det händer fortfarande någon helg då och då. Så jag har inget försvar mot det, men det handlar då om gemenskap och umgänge med kära vänner. Någon har med sig en gitarr, sång, musik och trevligt snack. Visst, det är inte upp till mig att bedömma hur andra ska festa och vad som är kul och värdigt för dom. Men när man glömmer bort, eller inte bryr sig längre om andra och framför allt den man älskar för att sätta supandet före, så kanske en varningklocka borde ringa? Det verkar bli en sådant beroende och en begäran efter denna alkohol att man glömmer andra saker som är viktiga i ens liv.

Förhoppningsvis så handlar det hela om en väldig omognad som förhoppningsvis hinner ikapp dessa människor en dag. Jag får tro på det, även om många lyckas fastna i det hela på vägen..

Människor kan man mista, men alkoholen kommer alltid finnas nära till hands när du vill det.
Så vad är viktigt? Vad vill Du fylla ditt liv med?

Inga kommentarer: